Typowo kobiece składniki mineralne

Typowo kobiece składniki mineralnePierwiastki wspomagają pracę serca, są budulcem mięśni i kości, dodają nam energii. Niektóre z nich chronią przed chorobami, które częściej dotykają kobiety niż mężczyzn. Nazwano je „kobiecymi”, gdyż chronią one kobiety przed anemią, depresją, osteoporozą. Poznajmy te pierwiastki, aby w diecie nie zabrakło produktów dostarczających cennych dla każdej kobiety minerałów.

Magnez

Jest odpowiedzialny za skurcz i rozkurcz mięśni. Bierze udział w tworzeniu się kości, wspomaga przepływ impulsów nerwowych. Niedobór magnezu prowadzi do: skurczów łydek, problemów z koncentracją, zaburzeń rytmu serca. Kości stają się bardziej podatne na złamania, spada nastrój. Dobowe zapotrzebowanie na ten pierwiastek wynosi 300 mg. Najlepsze źródła magnezu poczynając od tych produktów, które zawierają go najwięcej to:

  • pestki dyni;
  • otręby pszenne;
  • zarodki pszenne;
  • migdały;
  • kasza gryczana;
  • gorzka czekolada.

Potas

Reguluje ciśnienie krwi, jest odpowiedzialny za pracę nerek i miarowy rytm serca. Reguluje przepływ impulsów nerwowych, stymuluje mięśnie. Niedobory te pierwiastka objawiają się: zmęczeniem lub nadmiernym pobudzeniem, obrzękami nóg, problemami z sercem i ciśnieniem krwi. Dobowe zapotrzebowanie na potas wynosi 1000 mg. Na liście produktów najbardziej bogatych w potas są:

  • morele suszone;
  • suszone figi;
  • awokado;
  • banany;
  • pomidory;
  • marchew.

Produkty te wymieniliśmy zaczynając od tych, które zawierają najwięcej potasu.

Cynk

Odpowiedzialny jest za przemianę materii i odporność, wspiera pracę mózgu. Objawem niedoboru cynku są zaburzenia smaku i łaknienia, podatność na infekcje, kruche paznokcie i włosy, trudności w gojeniu się nawet niewielkich ran. Dobowe zapotrzebowanie na ten pierwiastek wynosi 13 mg. Źródła cynku (poczynając od produktów, które zawierają go najwięcej):

  • owoce morza;
  • czerwone mięso;
  • migdały;
  • pestki słonecznika.

Żelazo

Przede wszystkim jest niezbędne do budowy hemoglobiny. Chroni kobiety przed niedokrwistością. Dobowe zapotrzebowanie na żelazo wynosi 15 mg. Najwięcej zawiera go wątróbka wieprzowa.

Podobne wiadomości:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *